fbpx
W części pierwszej Naszego przewodnika po lokalnym SEO znajdziesz wszystkie podstawowe informacje, czyli co musisz wiedzieć, aby zacząć. Przede wszystkim dowiesz się dla kogo jest lokalne SEO, kogo przyciąga i jakie może przynieść korzyści. Dodatkowo, wyjaśnimy kilka ważnych terminów, bez których ciężko poruszać się w tej tematyce.
podstawy lokalnego seo

Cześć 1: Podstawy lokalnego SEO

Dla kogo jest lokalne SEO?

Lokalne SEO jest dla każdego biznesu, który ma fizyczną lokalizację, gdzie wita klientów lub dla każdego biznesu, który obsługuje określony lokalny obszar geograficzny np. dojeżdżając.

Lokalne lokalizacje, takie jak np. sklepy, restauracje, pralnie, fryzjerzy, gabinety lekarskie, kancelarie prawne, hydraulicy, usługi budowlane to biznesy, które powinny korzystać z lokalnego SEO.

czy potrzebuje lokalnego seo

Lista biznesów, które mogą skorzystać na Lokalnym SEO jest długa i zdecydowanie nie kończy się na tych wymienionych powyżej.

Każdy biznes, który jest lokalny i obsługuje lokalnych klientów, może skorzystać z lokalnego SEO i praktyk przedstawionych w Naszym przewodniku.

Korzyści płynące z lokalnego SEO

Jak już ustaliliśmy, jeśli prowadzisz lokalny biznes, niezależnie od tego, czy jest to warsztat samochodowy w Redzie, Rumii, restauracja w Wejherowie, czy sklep meblowy w Bolszewie, lokalne SEO odgrywa kluczową rolę w generowaniu klientów.

W obecnym świecie, w klimacie zakupów online i obecności na rynku gigantów handlu detalicznego, zdajemy sobie sprawę, że właściciele lokalnych firm mogą czuć bezsilność i brak możliwości do konkurowania z takimi firmami jak Lidl czy MediaExpert o pozycje w wynikach wyszukiwania.

Na szczęście dla Ciebie, lokalne SEO jest tutaj, aby pomóc. Lokalne SEO każdego dnia faworyzuje mniejsze firmy w stosunku do gigantów branży !

Inwestując w lokalne SEO masz szansę zostać odnalezionym przez lokalnych konsumentów, którzy są gotowi i chętni do współpracy, zakupów lub inwestycji w Twój biznes.

Zarówno samo Google, jak i klienci dostrzegają wartość lokalnych firm. W rzeczywistości, Google posiada specjalny zestaw lokalnych czynników rankingowych, które wykorzystuje do określenia, czy Twoja firma jest geograficznie istotna dla użytkownika wykonującego wyszukiwanie “blisko mnie”. Ten aspekt omówimy bardzo szczegółowo później.

Oznacza to, że nie trzeba się martwić o konkurowanie z wielkimi międzynarodowymi korporacjami, aby dotrzeć z lokalną firmą do odpowiednich, tych najbardziej istotnych pobliskich konsumentów.

Z przeprowadzonych badań wynika, że dla lokalnych konsumentów odległość ma kluczowe znaczenie. Ponad 90% potencjalnych klientów nie podróżuje dalej niż 15 km od miejsca zamieszkania i/lub gdy ich podróż zajęłaby więcej niż 20 minut, aby kupić potrzebne im w tym momencie rzeczy lub porozmawiać na temat wykonania usługi. Dla każdej firmy, tej większej i zupełnie małej powinien to być wystarczający powód, aby zainteresować się i zainwestować w lokalne SEO.

dlaczego potrzebuję lokalnego seo

Dla firm stacjonarnych lub usługowych, inwestycja w lokalne SEO może pomóc przyciągnąć więcej klientów do Twojego sklepu, dzięki czemu możesz zacząć generować większe przychody.

Każdy lokalny biznes powinien mieć co najmniej dwie witryny sklepowe o które powinien dbać. Tą fizyczną w miejscu sprzedaży oraz tą cyfrową o którą powinien dbać z równie dużym zaangażowaniem. Lokalne SEO jest tym, co sprawi, że Twoja cyfrowa witryna będzie bardziej widoczna i będzie przyciągała więcej klientów.

Co to jest lokalne SEO?

Lokalne SEO czyli z angielskiego local search engine optimization to zestawy strategii i działań mających na celu poprawę Twojej widoczności w wynikach wyszukiwania, gdy osoby znajdujące się w pobliżu Twojej fizycznej lokalizacji lub gdy wyszukiwanie obejmuje konkretną lokalizację.

Na przykład, lokalne działania SEO pomagają firmom pojawić się w Mapach Google lub wynikach wyszukiwania, gdy ktoś w swoim telefonie wpisze “najlepszy prawnik w Redzie” lub “Prawnik w pobliżu”.

Tak samo tyczy się to osób, które zamierzają odwiedzić Twoje miasto i szukają firm w Twojej okolicy z wyprzedzeniem. Np. noclegu.

Choć może się to wydawać skomplikowane, SEO to po prostu działania, które poprawiają Twoją sprzedaż poprzez budowanie widoczności w sieci.

Aby zwiększyć widoczność online, istnieje kilka sprawdzonych i potwierdzonych taktyk dostępnych dla Ciebie od ręki. Ogólnie rzecz biorąc, musimy pokazać wyszukiwarce, a właściwie to Google, że Twoja firma jest warta pojawienia się na szczycie wyników wyszukiwania dla określonych terminów, słów kluczowych na określonym obszarze.

jak się tam dostać

W przypadku lokalnego SEO może to oznaczać np. takie działania, jak włączenie nazwy miasta i kodu pocztowego do treści, budowanie linków z lokalnych stron internetowych lub uzyskanie większej liczby recenzji online.

Kogo przyciąga lokalne SEO ?

Jak sama nazwa wskazuje, lokalne SEO skupia się na przyciąganiu klientów w bardziej skoncentrowanych obszarach. W przeciwieństwie do np. globalnego zasięgu sklepów internetowych, które z dużym prawdopodobieństwem przegrają z Tobą na Twoim terenie w lokalnym wyszukiwaniu. Zazwyczaj jest to praktykowane przez lokalne firmy, które chcą dotrzeć do tej grupy odbiorców, aby zwiększyć liczbę odwiedzin w swojej fizycznej lokalizacji lub rozwinąć działalność w konkretnym obszarze.

Dla wielu firm prowadzących działalność z fizyczną lokalizacją i usługową, klienci lokalni są najlepszymi klientami, przynoszącymi najlepsze dochody, a co nie mniej ważne są to klienci powracający.

Do lokalnych klientów, łatwo jest dotrzeć, są bardziej lojalni i prawdopodobnie będą polecali Twoje usługi, oczywiście jeżeli będą z nich zadowoleni.

Lokalne SEO jest doskonałym sposobem na dotarcie do tych najbardziej wartościowych klientów.

Lokalne SEO skupia się na poprawie widoczności w lokalnych wynikach ale ma to oczywiście wpływ na widoczność w całym Internecie co jest genialną furtką do dalszego rozwoju i podboju kolejnych terenów.

W dalszej części Naszego przewodnika będziemy skupiać się przede wszystkim na Google i Google Maps oraz Google My Business. Dlaczego ? Ponieważ to właśnie tam kierowane jest najwięcej lokalnego ruchu. Google w tym momencie rządzi niepodzielnie jeżeli chodzi o wyszukiwanie i choć wyszukiwarka BING ma też całkiem ciekawe rozwiązania to na tym etapie nie warto poświęcać na nią czasu.

Google jest zdecydowanie najczęściej używaną wyszukiwarką na całym świecie. Statystyki za rok 2020 mówią, że udział Google w rynku wyszukiwarek na całym świecie wynosi aż 92,18%.

google dominacja

Mając na uwadze popularność Google i jego udział w rynku możemy śmiało stwierdzić, że to właśnie wujek Google ustala zasady, a inne wyszukiwarki mogą go jedynie naśladować. Tak więc większość rzeczy, które zrobisz korzystając z narzędzi Google może łatwo przenieść się na inne platformy gdyż będą działały bardzo podobnie.

Co to jest wyszukiwanie lokalne?

Wyszukiwanie lokalne jest dokonywane wtedy, gdy osoba wpisuje zapytanie do Google z intencją lokalną. Na przykład: “prawnik blisko mnie”, “prawnik w Redzie “ lub, jeśli Google ma dostęp do  geolokalizacja, po prostu “prawnik”.

Tak wygląda lokalne wyszukiwanie:

prawnik-reda-Google-Search

Czy wiesz że ?

Według Google lokalne wyszukiwania to około 46% wszystkich zapytań w wyszukiwarce.

Brzmi interesująco, prawda?

Ale jest coś jeszcze ciekawszego…

Podczas gdy każdy na świecie z wiedzą dotyczącą SEO i odpowiednim nakładem czasu oraz pracy może uplasować się wysoko w wynikach wyszukiwania na zapytanie “jak naprawić zatkany odpływ”, to tylko lokalne firmy mogą znacznie mniejszym nakładem pracy wskoczyć na pierwsze pozycje dla bardziej zaawansowanych wyszukiwań, takich jak “hydraulicy w pobliżu mnie” lub “najlepszy hydraulik w Redzie”.

W praktyce, obecnie nie trzeba nawet wpisywać „blisko mnie” , „w pobliżu” lub swojej lokalizacji, aby wygenerować lokalne wyszukiwanie.

hydraulik-reda-Google-Search

Jeśli spaceruję po ulicach Redy i szukam po prostu “pizzy”, otrzymam lokalne wyniki wyszukiwania w Google lub na Mapach Google.

W tym przypadku Google doskonale wie, że najprawdopodobniej w tym momencie chcielibyśmy zjeść dobrą pizzę niż poczytać o rodzajach pizzy czy przejrzeć blogi dotyczące pizzy w tej okolicy.

Ale jak to jest możliwe, że Google wie, gdzie jestem czy spaceruję i co mi pokazać?

To bardzo proste. Google używa GPS, aby śledzić Twoją lokalizację i dostarczać Ci bardziej trafne wyniki wyszukiwania. Wystarczy przewinąć do dołu wyników wyszukiwania na telefonie komórkowym, aby zobaczyć, gdzie według niego się znajdujesz. GPS to funkcja, którą posiada praktycznie każdy telefon, a właściwie smartfon. Z wyłączonym GPS Google też sobie poradzi za pomocą łącza internetowego lub WiFi z tym, że wtedy Twoja lokalizacja może być mniej dokładna, ale wystarczająca do wyświetlenia odpowiednich wyników wyszukiwania.

geolokalizacja

Krótko mówiąc, Google wie gdzie jesteśmy – zawsze.

Dla tego typu lokalnych zapytań wyszukiwarki rozumieją, że to, czego chce użytkownik, to sugestie biznesowe lub wyniki oparte na lokalizacji, a więc dokładnie to, co oferują na stronach wyniki wyszukiwania lokalnego.

Ta różnica w zachowaniu i wynikach jest dokładnie tym, dlaczego lokalne SEO jest ważne i warto w nie inwestować obok standardowego SEO dla Twojej witryny.

Wyniki, które pojawiają się na podstawie tych lokalnych zapytań, opierają się na kilku kluczowych lokalnych czynnikach rankingowych, a każdy z nich omówimy w tym przewodniku.

Czym są lokalne SERPy?

Wiemy, czym jest wyszukiwanie lokalne. Ale czym są lokalne SERPy?

SERP to skrót od „search engine results pages”. Lokalne SERPy to wyniki, które są prezentowane, gdy ktoś przeprowadza wyszukiwanie z intencją lokalną.

Lokalne SERPy będą generować różne wyniki w zależności od zapytania, ale generalnie będą wyglądać podobnie:

pizza-reda-Google-Search

Mogą one zawierać pakiet lokalnych map, zlokalizowane wyniki organiczne, a nawet funkcje bogatych wyników.

Czym są bogate wyniki ?

Bogate wyniki to elementy, które pojawiają się na stronach wyników wyszukiwania Google, które nie są tylko tradycyjnymi niebieskimi linkami. Bogatymi wynikami mogą być: obrazy, karuzele obrazów, filmy, karty odpowiedzi czy topowe historie.

hydraulicy-wejherowo-Google-Search (1)

Pakiet lokalnej mapy, a wyniki organiczne

W celu zwiększenia ruchu na swoich stronach internetowych, lokalne firmy potrzebują widoczności w tak zwanym “pakiecie lokalnym” czy też inaczej “trójpaku”.

Jest to blok trzech list biznesowych, które pojawiają się pod mapą w wynikach wyświetlanych po wyszukiwaniu w lokalnym Google.

Poniżej znajduje się pakiet lokalny, dla wyszukiwania “hydraulicy rumia”

hydraulicy-rumia-Google-Search

Wszystko, co jest wyświetlane w pakiecie lokalnym pochodzi z profilu Google Moja Firma (Google My Business – GMB) firmy, który jest krytyczną częścią lokalnego marketingu SEO, który staje się coraz ważniejszy, ponieważ Google stara się zaspokoić więcej zapytań bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.

Jak działa lokalny algorytm Google?

Złożony proces, program, który decyduje o tym, co ma się pojawić w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania, nazywany jest algorytmem. Organiczny algorytm Google dyktuje większość wyników wyszukiwania, ale jeśli chodzi o wyniki lokalne, algorytm ten jest nieco inny i bierze pod uwagę więcej czynników niż standardowy algorytm wyszukiwania.

Co Google uważa za kluczowe podczas wyszukiwania lokalnego ?

Lokalny algorytm Google opiera się na trzech kluczowych obszarach:

Trafność

Trafność jest kluczowym elementem lokalnego algorytmu Google. Jest też czynnikiem w standardowym algorytmie SEO, więc nie jest to jedynie lokalny parametr. Oczywiście, Google chce wykonywać swoją pracę jak najlepiej, dlatego jedną z ważnych funkcji jest usuwanie informacji nieistotnych dla szukającego no i promocja tych, które Google uzna za najlepsze.

Aby upewnić się, że wyszukiwarki takie jak Google postrzegają Twoją firmę jako wystarczająco istotną i tym samym zarezerwować sobie najlepszą pozycję w wynikach musisz upewnić się, że wykorzystujesz słowa kluczowe lub tematy, których potencjalni klienci będą szukać.

Na przykład, jeśli prowadzisz pizzerię w Wejherowie, musisz się upewnić, że Google łączy Twoją firmę ze słowami kluczowymi takimi jak “pizza Wejherowo”, “najlepsza pizza”, a może nawet “tania pizza Wejherowo”, jeśli to jest Twoja grupa docelowa.

Możesz poinformować Google o istotności Twojego biznesu poprzez takie taktyki jak:

  1. Wybór właściwej kategorii dla Twojego biznesu w katalogach
  2. Uwzględnianie słów kluczowych firmy w opisach i treści
  3. Tworzenie treści odpowiadających kompetencjom Twojej firmy
  4. Używanie znaczników tytułu i meta opisów
  5. Schema markup
  6. Zdobywanie linków z lokalnych i branżowych stron internetowych.

Jeśli zastosujesz się do przedstawionych tu kroków, dostarczysz Google wielu sygnałów, które pozwolą mu zaufać Twojej firmie jako istotnej w Twojej lokalizacji i branży.

Prominencja

Prominencja czyli widoczność czy wyróżnianie się. Pomyśl o tym jak Twoja marka wyróżnia się na tle innych, zwłaszcza na tle konkurencji.

W tym przypadku starasz się udowodnić, że Google może zaufać Twojej firmie. Zaufanie w Google polega na tym, że informacje o Twojej firmie są dokładne i że jest warta rozważenia podczas dokonywania wyboru przez osobę wyszukującą. Im bardziej Google i inne wyszukiwarki mogą zweryfikować Cię w sieci, tym lepiej.

Marki, które mają silniejszą pozycję online, wydają się bardziej wiarygodne i godne zaufania dla lokalnego algorytmu Google.

Wiemy, że wyszukiwarki, zwłaszcza Google pobierają dane z całej sieci. Więc zasadniczo, jeśli Twoja marka jest tam w sieci, wyszukiwarki będą próbowały znaleźć te dane i uszeregować Cię na podstawie widoczności. Jeśli nie może cię znaleźć lub nie ma wystarczających sygnałów ważności, masz znacznie mniejsze szanse na zajęcie pozycji na górze rankingu.

Oto kilku ważnym sposobom budowania i utrzymywania widoczności Twojej firmy.

Prominencja może być demonstrowana na kilka sposobów:

  1. Budowanie linków (lokalnych)
  2. Tworzenie i udostępnianie istotnych treści i artykułów
  3. Umieszczanie się w katalogach
  4. Budowanie większej liczby wzmianek o firmie w sieci
  5. Rozwijanie silnego profilu recenzentów
  6. Posiadanie aktywnych platform mediów społecznościowych (zweryfikowanych, jeśli to możliwe!)
  7. Bycie wspomnianym przez lokalne media lub strony rządowe

Bliskość

Teraz, gdy wiemy, że Twoja firma jest odpowiednia dla zapytania użytkownika i ma silną pozycję, przyjrzyjmy się naszemu ostatniemu kluczowemu czynnikowi rankingowemu: bliskości.

Oczywiście dla osoby, która przeprowadza wyszukiwanie lokalne, ważne jest, jak blisko znajduje się od firm, którymi jest zainteresowana. Jaki jest sens szukania hydraulika z Gdańska jeżeli mieszkasz w Wejherowie i masz w pobliżu usługi tej samej jakości ?

W związku z tym, bliskość jest prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem rankingu lokalnego. Jest to również czynnik rankingowy, który jest unikalny lokalny. Podczas gdy widoczność i istotność liczą się bardziej w tradycyjnym SEO, gdyż nie trzeba mieć w pobliżu sklepów internetowych, aby dokonać w nich zakupu.

Istnieją trzy sposoby, w jaki sposób użytkownik może wykonać wyszukiwanie lokalne:

  • bez modyfikacji geo
  • z modyfikacją geo
  • “blisko mnie”

Aby pokazać swoją bliskość w Google, zawsze powinieneś rozważyć optymalizację dla różnych sposobów wyszukiwania przez użytkowników.

Czym są wyszukiwania zmodyfikowane geograficznie?

Zawierają one miasto, okolicę lub obszar, który chcesz przeszukać w samym haśle wyszukiwania. Na przykład, “hydraulicy w Redzie” to geo-modyfikacja wyszukiwania.

Czym są wyszukiwania niezmodyfikowane geograficznie?

Wyszukiwania niegeo-modyfikowane nie zawierają nazwy lokalizacji w wyszukiwaniu. Na przykład, „hydraulicy” , „najlepsi hydraulicy” czy „najtańszy hydraulik”.

Co to są wyszukiwania „blisko mnie”?

Jak sama nazwa wskazuje, są to wyszukiwania, w których użytkownik określa, że chce uzyskać wyniki w pobliżu, np. „hydraulicy w pobliżu mnie” lub „hydraulicy w pobliżu”.

Niestety, choć jest to najbardziej integralna część wyszukiwania lokalnego, bliskość jest również czynnikiem najbardziej poza Twoją kontrolą. Twój biznes jest tam, gdzie jest i choć zawsze możesz zmienić lokalizację lub otworzyć nowy oddział to nie można oszukać algorytmu i nie radzimy próbować tego robić. Jest to niemożliwe.

Ważne jest to, aby pokazać Google, gdzie jest Twoja firma i rozszerzyć zasięg jeżeli zależy Tobie na tym na pobliskie zapytania wyszukiwarki.

Aby to zrobić, możesz wykorzystać takie taktyki, jak budowanie cytatów, tworzenie treści lokalnych, zdobywanie linków lokalnych, lokalizowanie treści recenzji (np. “Najlepsza pizza w Trójmieście” , „Najlepsza pizza na Kaszubach”) i wiele innych.

Wszystko, co przedstawiamy w tym przewodniku, przyczyni się do wykazania Twojej trafności, widoczności i bliskości w oczach Google. Jeśli więc będziesz postępować zgodnie z wypróbowanymi i przetestowanymi krokami opisanymi w tym przewodniku, nie musisz skupiać się na „tajemnych trikach” i próbach “oszukania” Google.

Teraz, gdy już wiesz, czym jest lokalne SEO, możesz przejść do zapewne bardziej ekscytującej części czyli : „Jak wygrać z konkurencją?” . O tym będzie w następnej części przewodniak.

W kolejnych rozdziałach Naszego przewodnika podzielimy się z Tobą niektórymi podstawowymi i niezwykle skutecznymi taktykami, które pomogą Ci wspiąć się w rankingu wyszukiwań lokalnym. Zapraszamy do rozdziału drugiego Lokalne SEO Przewodnik – Słowa Kluczowe

podstawy lokalnego seo slowa kluczowe
Lokalne SEO Przewodnik. Lokalne SEO Słowa kluczowe i ich wyszukiwanie

Podaj dalej...

Udostępniaj Nasz artykuł z Hashtag #wspieramlokalnych na swoich mediach społecznościowych.

Dzięki temu wspierasz lokalnych przedsiębiorców i pomagasz budować Nasz portal.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Masz coś do dodania ? Napisz komentarz

To jest ciekawe:

Pierogarnia Masza

Pierogarnia Masza

Pierogarnia Masza Wejherowo

Pierogarnia Masza gotuje i piecze pierogi bez konserwantów i wypełniaczy,z najbardziej możliwych i dostępnych świeżych i naturalnych składników.

Polub Nas

Zapisz się na Naszą listę powiadomień :

Szanujemy Twój adres mailowy. Nie martw się nie wysyłamy spamu.

ReLok #wspieramlokalnych

Jesteśmy Waszą lokalną bazą wiedzy o firmach, ogłoszeniach i wydarzeniach. Zapewniamy darmowy wpis wszystkim lokalnym firmom na Kaszubach i okolicach, a także reklamę premium, projektowanie stron internetowych, przygotowywanie materiałów graficznych, wideo oraz wsparcie marketingowe.